Thursday, September 29, 2011
Israel-Palestina... por Pedro Molina
Human Rights” Internacional Cartoon exhibition - FecoPortugal / Amnistia Internacional
“DIREITOS HUMANOS”
Exposição internacional de Cartoon
A FecoPortugal– Associação de Cartoonistas e a Amnistia Internacional – Portugal são co-organizadoras de uma exposição internacional de cartoon, que tem por tema e título: DIREITOS HUMANOS
Esta iniciativa pretende assinalar os 50 anos de Amnistia Internacional no mundo e 30 anos de Amnistia Internacional em Portugal.
Esta iniciativa não é um concurso, não havendo, portanto, prémios nem classificações.
Regulamento
1 – Tema: “Direitos Humanos”. Cada autor pode abordar este tema, tomando em sentido lato o valor positivo do conceito.
2 – Podem participar artistas profissionais ou amadores, de qualquer nacionalidade.
3 – As obras têm de ser criação original de cada autor, podendo ter sido já divulgadas ou publicadas (ou não) na imprensa ou outros meios de difusão.
4 – Cada autor pode participar com uma única obra, que pode ser Cartoon, Caricatura, Ilustração, ou Banda Desenhada em história de página única, elaborados em qualquer técnica, inclusivamente com recurso a computador, a preto e branco ou cores.
5 – As obras que tiverem texto, devem contê-lo em língua portuguesa.
6 – As obras, que devem ter dimensões máximas A4 (21 x 29,7 cm ), têm de ser enviadas por e-mail, em ficheiros JPG com resolução de 300 dpi, para:
7 – Com cada obra, mas em ficheiro separado, deve ser enviado um ficheiro com: Nome da obra, nome do autor, endereço postal sem esquecer o país, telefone e e-mail.
8 – Um curriculum resumido deve acompanhar as obras, em documento anexo.
9 – O prazo de recebimento das obras termina a 8 de Outubro de 2011.
10 – Um júri, constituído por cinco elementos, procederá à selecção das obras recebidas, que serão expostas depois de devidamente emolduradas e reproduzidas em catálogo. O júri pode ainda seleccionar um conjunto de obras extra-catálogo, que poderão igualmente ser emolduradas e expostas. Os autores cujas obras seleccionadas e expostas não constem do catálogo, são mencionados nele. O júri terá a seguinte constituição: um representante da FecoPortugal, um representante da Amnistia Internacional, um cartoonista convidado, um investigador da área do cartoon e um profissional da escrita.
11 – Todos os autores de obras seleccionadas para o catálogo receberão um exemplar desse catálogo.
12 – A exposição será inaugurada no âmbito do Festival Internacional de Banda Desenhada da Amadora (Lisboa, Portugal) a 29 de Outubro (17h30). Ficará exposta durante duas semanas, após o que inicia um período de itinerância em Portugal, podendo também ser exposta no estrangeiro.
13 – A participação dos autores implica a aceitação do conteúdo deste regulamento e a cedência de direitos de autor à organização, apenas para difusão informativa e promocional do evento e edição do catálogo, bem como exposição itinerante. Essas utilizações, que não possuem nenhuma finalidade lucrativa, não implicam qualquer pagamento aos autores.
14 – Nenhum órgão de comunicação ou outra entidade será autorizado a utilizar, para publicação ou outra finalidade, qualquer das obras enviadas, fora do âmbito do ponto anterior.
“Human Rights” Internacional Cartoon exhibition
FECO PORTUGAL (Cartoonist association) and Amnesty International - (Portugal), are co-organizers, of a cartoon international exhibition, whose topic and title is : “HUMAN RIGHTS”.
It is the intention of this initiative to call the attention of society for the 50 years of de Amnesty in the world and for the 30 years of Amnesty in Portugal.
This event is not a contest; consequently there will not be any prizes or classifications.
RULES
1- Theme: “Human Rights”.Each artist is free to approach the concept of Dignity (or the lack of it….),having in mind the positive side of such a concept.
2- The exhibition is opened to all nationalities, professionals or amateurs.
3- All the proposed drawings must be original creation of each authour, irrelevant of the fact that they might have already been (or not) published or exhibited in any way.
4- Only one work is allowed per artist in one of the following: cartoon, caricatures and graphic story (the last one, not exceeding one page). Any technique is allowed, including the usage of a computer, in black and white or in color.
5- If a drawing has text, this text must be written in Portuguese.
6- Drawing size permitted is A4 (21 x 29,7 cm ). Drawings must be sent by e-mail using JPEG file at 300 dpi to: presidente_dir@feco-portugal.org
7 – Each work must be accompanied by a file containing: the title of the work, the author’s name, telephone number, e-mail address, (not forgetting to mention the Country).
8 - Short curriculum must be included in another computer file.
9 - Entry dead line is October 8 – 2011.
10 - Drawings will be selected by a Jury composed by 5 elements, after which the works will be framed, exhibited and reproduced in a catalogue. The jury is entitled to the right to select a number of worksextra-catalogue, which will also be exhibited and their authors will be also mentioned in the catalogue. The jury is composed by a representative of FECOPORTUGAL, one representative of Amnesty International, one guest-cartoonist, one cartoonist-researcher and one text expert.
11- Every artist who has been selected will be given a copy of the catalogu
13 - The artist’s participation implies accepting the rules above and the submission of respective author’s rights, only to be used to promote and inform about the event as well as the edition of the catalogue and the itinerary exhibition. As there is no profit involved in these procedures, no payment will be made to any of the participants.
14 - No media or other entity will be authorized to use for publication or any other use, any of the works submitted to this event, with the exception of rule 13.
El caricaturista e ilustrador colombiano Yayo laureado con el Premio Charles Biddle 2011 !
El Premio Charles Biddle destaca la contribución excepcional de un artista que haya emigrado a Quebec, Canadá, y cuyo compromiso personal y profesional contribuye o ha contribuido al desarrollo cultural y artístico de Quebec en la escena nacional e internacional.
Esta distinción reconoce los esfuerzos y el aporte de un individuo, que por su logros es un modelo exitoso, no sólo en su propio campo, sino para la sociedad de Quebec en general. El premio es entregado por el Ministère de l'Immigration y des Communautés culturelles durante Les Journées de la culture, en septiembre 2011.
El ganador es seleccionado por un jurado formado de personalidades de las artes y de la cultura y un representante del Ministère de l'Immigration y des Communautés culturelles.El premio ha correspondido este año al caricaturista colombiano Yayo, Diego Herrera, quien reside en Canadá, desde 1987.
Más información: http://www.culturepourtous.ca/prixcharlesbiddle/index.htm
MARCO DIGITAL: TODOS A RECICLAR por: Francisco Puñal Suárez
Dibujo de Adrián Palmas - Argentina.
Dibujo de Angel Boligán - México.
Dibujo de Erasmo Spadotto - Brasil.
Dibujo de Omar Zevallos - Perú.
En las actuales sociedades donde predomina el consumo desenfrenado, donde las empresas impulsadas por el ánimo de lucro no tienen en cuenta el cuidado del medio ambiente, ¿cómo llevar a la conciencia de las personas la importancia del reciclaje? ¿Cómo reducir la constante generación de residuos? ¿Por qué no promover en la educación de los niños, la cultura del reciclaje?
El uso del plástico, por ejemplo, en bolsas, en los envases de alimentos precocinados o en las vajillas desechables de los restaurantes de comida rápida, está generalizado y son comunes en nuestra forma de vida, pero ¿no sería más racional su reutilización, en los casos que se pudiera?El papel, el vidrio, el aluminio, el caucho (los neumáticos de los automóviles), los cartuchos para impresoras, y otros elementos deben ser reciclados.
El IV Salón Internacional de Humor Gráfico de Lima, Perú, recientemente inaugurado, tiene como lema central en esta edición“Todos a reciclar” y es una magnífica prueba de cómo los caricaturistas contribuyen, con sus dibujos, a reflexionar y crear hábitos comprometidos con el reciclaje.
En esta ocasión, los organizadores recibieron más de 1600 trabajos, procedentes de 54 países, lo que obligó a una previa selección de los dibujos, que son exhibidos en plazas y parques de Lima, y que en diciembre estarán presentes en la ciudad de Arequipa.El Salón contó con la presencia de tres destacadas figuras del humor gráfico latino: Gilmar de Oliveira Fraga, de Brasil; Alberto Montt, de Chile, y Arturo Kemchs, de México, a este último le fue entregado el premio “Huamán Poma” por su trayectoria artística de más de 30 años.
El Salón, presidido por Rocio Oyanguren, y con la dirección artística de Omar Zevallos, cuenta con el apoyo de la OPS, el Ministerio de Relaciones Exteriores, el Ministerio del Ambiente y empresas comprometidas como Punto Visual, Carteleras Peruanas y la Revista Asia Sur.Cada persona, empresa y gobierno, debe respetar y cuidar el medio ambiente, con acciones responsables.
Entrevista a Pavel Kundera - by Peter Závacký:
Parents taught me to walk straight paths
Enchanted impressive cartoon made famous athletes unbeaten Yugoslavs Rudi Stipkovič discovered in the weekly sports magazine, tried to emulate their success on the faces of "victims" of the board of friends to finally have the ripe old age of almost fifty finally took courage, and 1987 sen his works to competition EMIL (named after the famous athlet Emil Zátopek - winner of OG) in the magazine Praguer magazine Stadion, since there was no lack of well-known sports drawings in newspapers and magazines as Československý sport, Hokej, Rovnost, Kocurkovo (Slovakia), to magazines Kronos (Italy) and Nosorog (Serbia).
His face foreign "victims" were created from the available photos, photo material from different account, where the dominant effort the author has always been to make plausible the parable of the wearer. Conversely, the most skarikovaným Czech personalities has a unique relationship - and not only his external appearance and likeness, but also the internal form - the nature and character personalities - also the image of his soul, and because it is not only the lifeless form, though art choose clean lines and easy face are easy, natural and sincere, without mincing gestures and grimaces. Simple - great ... With rare jubilees about his work and work in the genre portrait caricature talk with avel Kundera our corespondent our newsletter Pozitivní noviny - Peter Závacký from Bratislava.
In June (seventeenth) celebrated his next beautiful a life jubilee - seventieth - a leading and well-known czek cartoonist Pavel Kundera. Full of youthful enthusiasm and creative forces celebrated his birtday in town Kromeriz, where he lives and works. To take stock of his work is still not ready, or it does not have time. They say balance is useful only when no longer to offer their fans ...
A native of "hatchery Czech artists' from town Uherske Hradiste are subscribed to the entire active life of a rare and challenging profession " teacher ". He teacher students of mathematic, art education, drawing and physical education at elementary schools, r, chemistry and education work in special primary schools, special schools...
Relaxation in a busy teaching profession, he was drawing cartoons and funny portrait images that became his great lifelong hobby. Thanks to his work in the Czech Republic he created a rare chronicle of familiar faces smile, counting the thousands of known athletes, actors, singers and politicians - the message of their art to younger generations, let us at least singer Bila and Urbanova, acter Vlasto Burian,football players Masopust, Kvašňák, ice hockey player Vladimir Zabransky, Vaclav Nedomanského, tennis player Ivan Lend, politics Zeman and Klaus, as well as foreign faces - as Queen Elizabeth, actress Marilyn Monroe, Lino Ventura, Arnold Schwarzenegger, or slovak TV presenter the most pretty Natalia Žembová. .. It belongs to the representatives of the popular, now highly valued rare classic portrait caricatures - which is portrayed an exaggerated face, with highlighted and attractive for the viewer happy "defects" face, usually portrayed in profile, with minibody, by appropriate attributes tell supporting the activities of its owner . Sure, lightweight and easy clean distinctive contour line, draw excellent, routine and perfectly crafted, without crosshatching and targeted form of perfect style portrayed in amusing exaggeration, comic without signs.Enchanted impressive cartoon made famous athletes unbeaten Yugoslavs Rudi Stipkovič discovered in the weekly sports magazine, tried to emulate their success on the faces of "victims" of the board of friends to finally have the ripe old age of almost fifty finally took courage, and 1987 sen his works to competition EMIL (named after the famous athlet Emil Zátopek - winner of OG) in the magazine Praguer magazine Stadion, since there was no lack of well-known sports drawings in newspapers and magazines as Československý sport, Hokej, Rovnost, Kocurkovo (Slovakia), to magazines Kronos (Italy) and Nosorog (Serbia).
His face foreign "victims" were created from the available photos, photo material from different account, where the dominant effort the author has always been to make plausible the parable of the wearer. Conversely, the most skarikovaným Czech personalities has a unique relationship - and not only his external appearance and likeness, but also the internal form - the nature and character personalities - also the image of his soul, and because it is not only the lifeless form, though art choose clean lines and easy face are easy, natural and sincere, without mincing gestures and grimaces. Simple - great ... With rare jubilees about his work and work in the genre portrait caricature talk with avel Kundera our corespondent our newsletter Pozitivní noviny - Peter Závacký from Bratislava.
Do you know, after whom you inherited your artistic talent?
I do not know, but my father knew how to draw well.
And how did you get the cartoon?
Like I drew some funny pictures just for friends and company for holidays and birthdays, etc..Why did you choose the right cartoon?
I did not choose her. It simply draws.
How do you explain that you started to draw up so late for newspapers and magazines?
I do not know. From the magazine Stadion (Prague) I learned about the competition in sports cartoon humor - named EMIL (named after Emil Zátopek). So I sent, to the competition my first works in about 1987. There I finally met a lot of interesting people with similar interests and I remained among them today.Still remember when and where you publish the first drawing?
The first drawing I just published in magazine Stadion to which I then drew on and on.Where can still give excellent to see your artwork?
Československý sport, Hokej, Rovnost, Kocurkovo (Slovakia), to magazines Kronos (Italy) and Nosorog (Serbia).As you face the people most attracted to? What they like best facial you choose? What do you want your drawing viewers to say?
Just like some people fall to their interesting appearance, or what they do. Strives to form always a little relieved, so that the viewer is perceived differently than it knows.Why is among most athletes? And mainly ice hockey?
I actively engaged in more sports, especially at the then Institute of Education Gottwald, Zlin today. There it was mainly athletics and ice hockey. I played one of his 12 years. . Last time I played more with veterans in Zlín in fifty-five years. Eleven years I also coached hockey, especially teenagers in Koryčany. Almost 20 years I also played tennis. Or to keep out of cartoons known and beautiful women - at least to name the actress Marilyn Monroe, Queen Elizabeth, Slovakian television presenter Natalia Žembovú or singer Lucie Bila and Eva Urbanova ... But I tell you, I hate I draw singer, actress. They are so nice that even draw a cartoon is not. In addition, when odmaskují, it is not even really know, right ... What is your art techniques in drawing kariportrétu sweetest? I draw prefers colored line drawings. On the face of those who have been draw, you are most proud of? The pride can not be said. I'm satisfied with every face that somehow appeals to the viewer. Do you have your definition of portrait caricature? I do not. Should not talk anything about the man that draws, your relationship with him - and if you know him well, as well as his relationship with you. What do you think is a good cartoon portrait? So, as I said. Moreover, it would be understandable and should be concerned at least to know it. Just as the viewer should know about who they are. It should be observed and a certain degree of taste. And who is good kariportretista? It's anyone whose caricature somehow attracts people. Did you model when you started with cartoon?
Rudi Stipovič clearly cartoonist from the former Yugoslavia. Do you have a face that you've nenakreslili, either out of respect for its owner, or simply because they have occurred at a good time? No. Have you, therefore, certainly a lot most famous athletes. At that meeting with them and face always like to remember?
I met with a number of prominent hockey players. For all I would like to nominate Vasek Nedomanského against which I played in the junior years and we have also played together in junior trojutkání Bohemia - Moravia - Slovakia in 1958 in Bratislava. Mirek Dvorak and the Veterans, which has us trained in Kromeriz. You have not fulfilled their artistic dreams? I do not live the dream, I take life with everything that brings carrying, and are struggling to respond adequately. I like dreaming, usually brings disappointment. In his drawings have won awards in competitions both at home chintz, but also worldwide. Tell us which of them you appreciate most? I highly appreciate the first place in international competition in Sternberg, two silver plaques from international competition in sports humor of the Italian Ancona, evaluation of the best cartoon Chinese Peking and honorable mentions from the Brazilian Piracicaba cartoon portrait, also from Korea and Turkey. What you have hobbies other than drawing? That would be a separate chapter is long enough. There's a lot. So just a few. Sports, especially hockey, and now land, because it plays a granddaughter, Sofia, badges, coins, medals, autographs, stamps, good movies, theater, historical literature, tourism, monuments, gardens, nature, photography, etc. etc. Continual seeking for free time ... We are also fairly old house, where you can still do something from morning till evening. Also he wants a large garden ... You have your art and life credo? I come from Moravian Slovakia, and there parents taught us to walk the deep cestičkama. I try to walk by them constantly.
Thank you for the interview and wish you health and especially a lot of new creative successes.Especialistas explicam o humor como o segredo para o negócio - Iniciativa IPAM, a 11 de Outubro, no Porto
Iniciativa IPAM, a 11 de Outubro, no Porto
Especialistas explicam o humor como o segredo para o negócio
Ricardo Araújo Pereira é um dos convidados do “Mood Marketing”. Evento analisa o humor como ferramenta estratégica de comunicação
No próximo dia 11 de Outubro, o Teatro Sá da Bandeira, no Porto, vai ser palco da primeira conferência portuguesa sobre a relação entre o marketing e os diferentes estados de alma. A “Mood Marketing” pretende analisar, entre outros aspectos, a crescente aposta das marcas no humor como uma ferramenta estratégica de negócio e comunicação. Ricardo Araújo Pereira, humorista, e Manuel Oliveira, responsável pela mais recente campanha de marketing do Licor Beirão, são dois dos oradores da iniciativa, organizada pelo IPAM – The Marketing School.
Num contexto de crise económica, em que as pessoas são forçadas a encarar a vida no seu lado mais sério, a “Mood Marketing” vai mostrar que é possível atingir o consumidor, de forma eficaz, através da boa disposição. Em discussão durante o evento vai estar, também, a aposta de algumas marcas e estações televisivas em conteúdos de carácter, exclusivamente, humorístico – tendência cada vez mais evidente e que tem conseguido conquistar cada vez mais seguidores.
O “Mood Marketing” decorre entre as 14h30 e as 18h00. Os valores de participação variam entre os 30, 40 e 50 euros (estudantes IPAM/IADE, estudantes de outras instituições e público em geral, respectivamente). Para reservas até 30 de Setembro, o preço do bilhete reduz 10 euros. A inscrição pode ser feita on-line através do link http://www.ipam.pt/pt/whats-up/mood-marketing-11.aspx.
O IPAM – The Marketing School é um dos maiores institutos privados de ensino superior especializado na formação de profissionais da área de Gestão e do Marketing. Desde 1984 a apostar na formação académica de gestores de topo, o IPAM conta actualmente com três estabelecimentos de ensino, sedeados em Lisboa, Aveiro e Matosinhos. O IPAM faz parte da rede Talent Universities que concentra a maioria da oferta de cursos de Marketing e Design nas instituições privadas.
ACREDITAÇÃO OBRIGATÓRIA
Informações à comunicação social e imagens em alta resolução:
www.centraldeinformacao.pt
(Sala de Jornalistas | IPAM)
Diogo Martins | Andreia Sá
Central de Informação
Telemóvel: 918 618 190
Número Nacional: 707 201 007
facebook.com/centraldeinformacao
http://twitter.com/centralinf
Especialistas explicam o humor como o segredo para o negócio
Ricardo Araújo Pereira é um dos convidados do “Mood Marketing”. Evento analisa o humor como ferramenta estratégica de comunicação
No próximo dia 11 de Outubro, o Teatro Sá da Bandeira, no Porto, vai ser palco da primeira conferência portuguesa sobre a relação entre o marketing e os diferentes estados de alma. A “Mood Marketing” pretende analisar, entre outros aspectos, a crescente aposta das marcas no humor como uma ferramenta estratégica de negócio e comunicação. Ricardo Araújo Pereira, humorista, e Manuel Oliveira, responsável pela mais recente campanha de marketing do Licor Beirão, são dois dos oradores da iniciativa, organizada pelo IPAM – The Marketing School.
Num contexto de crise económica, em que as pessoas são forçadas a encarar a vida no seu lado mais sério, a “Mood Marketing” vai mostrar que é possível atingir o consumidor, de forma eficaz, através da boa disposição. Em discussão durante o evento vai estar, também, a aposta de algumas marcas e estações televisivas em conteúdos de carácter, exclusivamente, humorístico – tendência cada vez mais evidente e que tem conseguido conquistar cada vez mais seguidores.
O “Mood Marketing” decorre entre as 14h30 e as 18h00. Os valores de participação variam entre os 30, 40 e 50 euros (estudantes IPAM/IADE, estudantes de outras instituições e público em geral, respectivamente). Para reservas até 30 de Setembro, o preço do bilhete reduz 10 euros. A inscrição pode ser feita on-line através do link http://www.ipam.pt/pt/whats-up/mood-marketing-11.aspx.
O IPAM – The Marketing School é um dos maiores institutos privados de ensino superior especializado na formação de profissionais da área de Gestão e do Marketing. Desde 1984 a apostar na formação académica de gestores de topo, o IPAM conta actualmente com três estabelecimentos de ensino, sedeados em Lisboa, Aveiro e Matosinhos. O IPAM faz parte da rede Talent Universities que concentra a maioria da oferta de cursos de Marketing e Design nas instituições privadas.
ACREDITAÇÃO OBRIGATÓRIA
Informações à comunicação social e imagens em alta resolução:
www.centraldeinformacao.pt
(Sala de Jornalistas | IPAM)
Diogo Martins | Andreia Sá
Central de Informação
Telemóvel: 918 618 190
Número Nacional: 707 201 007
facebook.com/centraldeinformacao
http://twitter.com/centralinf
Sunday, September 25, 2011
O Humor e a àgua - Exposição de Cartoons numa organização do SMAS Sintra - Inaugura dia 1 de Outubro pelas 15h no Cascais Shopping
Uma Produção Humorgrafe
com a participação de Álvaro, Bandeira, Bruno Taveira, Hermínio Felizardo, José Santos, José Monginho, Luca, Paulo Serra, Per, Pedro Manaçs, Pedro Morais, Ricardo Galvão, Rui, Santiago, Varela, Zé Manel, Zé Oliveira
Alberto João Jardim - O Buraco da Madeira - A Arrogância - A Demagogia - A Prepotência - A Impunidade da ladroagem política - O caciquismo -
Messi - UN GENIO DEL FÚTBOL por Francisco Puñal Suárez
Leo Messi y Pep Guardiola - Dibujo de David Pugliese.
Dibujo de Luis Fabián Gaspardo.
Dibujo de Gabriel Ippoliti.
Dibujo de Andrés Casciani.
Cuando ves que en la India, donde el deporte nacional es el cricket, acuden de madrugada, a pesar de la lluvia, miles de personas al aeropuerto de Calcuta para recibir a Lionel Messi, la estrella del fútbol, quien participaría con la selección argentina en un partido frente al conjunto de Venezuela, ratificas la admiración que despierta su persona y su juego creativo e impetuoso, en el mundo entero.
Messi es esa especie de futbolista único, con una capacidad impresionante para desequilibrar al contrario y cuyas jugadas, que provocan los más increíbles goles, permanecen en la memoria de los que aman el deporte rey.
Messi, nacido en Rosario, Argentina hace 24 años, es del equipo del Barcelona, y también de la selección nacional argentina, pero más allá de pertenencias, él está en la cima de la emoción, de la alegría, de la sorpresa, del atrevimiento, de la contundencia, del rendimiento superlativo, para satisfacción de millones de aficionados del fútbol.
El equipo del Barça, de la Liga Profesional de Fútbol Española, cuenta con Messi, Xavi, Iniesta, Pujol, Piqué y otros magníficos jugadores, guiados por el entrenador Pep Guardiola, quien ha implantado récord de triunfos con sus muchachos, y que constituyen un ejemplo de cohesión, de excelente juego colectivo, de creatividad y pasión.
Recientemente, Messi fue galardonado como el futbolista más sobresaliente de la UEFA, por encima de su compañero Xavi Hernández y del portugués Cristiano Ronaldo. Messi logró con el Barcelona la pasada temporada, ganar la Liga Española y la Liga de Campeones, en la que anotó uno de los goles en el 3-1 de la final ante el equipo inglés del Manchester United. “Hay grandísimos jugadores al lado mío, y eso me da muchas oportunidades en un partido, es mérito de todos” –expresó en el acto de premiación.
He invitado a cuatro premiados caricaturistas argentinos: Luis Fabiàn Gaspardo, Gabriel Ippoliti, David Pugilese y Andrés Casciani a recrear la figura de Messi, desde el punto de vista de la ilustración y el humor gráfico. Un jugador como él, siempre es fuente de inspiración.