Friday, January 07, 2022
14th International Maya Kamath Memorial Competition in India
Thursday, January 06, 2022
Rules of 20th FreeCartoonsWeb International Cartoonet Festival-2022
Rules of 20th FreeCartoonsWeb International Cartoonet Festival-2021
http://www.fcw.cn/2/48/p869151273c244b
1,Sections/Themes:
1) Cartoon:
(A) Clean Energy
(B) Free Theme
2) Caricature:
(A) Famous President (B) Sports Star
(C) Entertainment Star (D) Business Star
2,Deadline:
January 31, 2022
3,Entries:
1) Size: Min: A4(210mmx297mm),Max:A3(297mmx420mm).
2) Quantity: Unlimited.
3) Please send digital original drawings to this contest. Black & white
or colored, any style, any technique will be accepted.
4) Participants are requested to send together with their cartoons, an
entry-form with digital signature, a photograph or caricature. The form can be
downloaded at FreeCartoonsWeb.
5) Titles or entry-form must be filled out in understandable English or
Chinese.
6) All cartoonists canparticipate in festival through your own E-mail by
submitting your cartoonsto: freecartoons@126.com
Format: JPEG; Size: max 4M per cartoon; Resolution ratio: 200dpi-300dpi.
7) The excellent cartoons will bepublished in Chinese newspaper and
magazine.Some cartoons will be exhibited in China.All cartoons will not be
returned.
4,Prize:
1) Cartoon:
Grand Prize (1 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Gold Prize (2 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Silver Prize (4 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Bronze Prize (8 awards): Certificate+Catalogue(PDF).
2) Caricature:
Grand Prize (1 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Gold Prize (2 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Silver Prize (4 awards): Certificate+Catalogue(PDF);
Bronze Prize (8 awards): Certificate+Catalogue(PDF).
5,Contact:
http://www.fcwfcw.com
E-mail: freecartoons@126.com
20th FreeCartoonsWeb International CartoonetFestival
(ENTRY-FORM 2021)
(Photo/ Caricature)
FullName:_________________________________________________________
Birth:______________________________________________________________
Sex:________________________________________________________________
Address:___________________________________________________________
____________________________________________________________________
Mobile
Phone:____________________________________________________
Telephone:________________________________________________________
Hompage:_________________________________________________________
E-mail:_____________________________________________________________
1)
Cartoon Quantity______________________________________________
Title:1______________________________________________________________
2___________________________________________________________________
3___________________________________________________________________
4___________________________________________________________________
5___________________________________________________________________
6___________________________________________________________________
2)
Caricature Quantity____________________________________________
Title:1______________________________________________________________
2___________________________________________________________________
3___________________________________________________________________
4___________________________________________________________________
5___________________________________________________________________
6___________________________________________________________________
Biography_________________________________________________________
____________________________________________________________________
Signature_____________________________________________
Tuesday, January 04, 2022
«História da Arte da Caricatura de Imprensa em Portugal - 1949» Por Osvaldo Macedo de Sousa
1949
Dentre os artistas modernos, - escreve
Dr. Virgílio Passos in "Sol" de 2/4/1949 - sobressai, no nosso País, a figura inconfundível de Júlio de Sousa.
Artista de forte personalidade, observa a
vida criticando-a através de uma subtil ironia.
Os seus Bonecos são belas caricaturas dos
personagens mais em destaque nas artes e no teatro, e que impiedosamente
disseca para viverem na matéria plástica modelada pelos seus dedos.
O poder de síntese e expressão
concentram-se no aspecto histriónico e burlesco dos caricaturados.
Júlio de Sousa, de ar melancólico e
concentrado, fugindo do convívio, passa na vida como uma sombra, como uma
estranha figura que observa e sente a humanidade, retratando somente nos seus
bonecos, o ridículo das figuras.
O poder plástico do escultor aliado a uma
subtil observação revelam no artista um profundo psicólogo das imperfeições
humanas.
/…/ Júlio de Sousa, que concluiu o curso de
escultor em Lisboa, encontrou a consagração nos bonecos de barro e de trapo,
libertando-se assim do professorado que atrofia e estiola os verdadeiros
artistas.
/…/ A primeira exposição de figurinhas de
trapo que realizou foi no Teatro Nacional. Obteve um autêntico sucesso. Vendeu
todos os trabalhos expostos.
Começou então para o artista um novo mundo.
A sua actividade distribui-se, hoje, pelos Bonecos, Escultura e Pintura.
As suas figurinhas são-lhe sempre fieis e
aos que as contemplam.
Mostram só uma face, a mais real, talvez, a
mais feia, mas decerto a mais característica a que fica para a posteridade e
para a história.
As personagens de artistas teatrais são as
que mais abundam nesta Exposição do Palácio Foz, revelando o artista através da
sua obra uma atracção decidida para o Teatro, mundo Fantástico de expressão,
luz e cor onde todas as ideias e paixões se debatem a ganham foros de
realidade…
Na realidade o mundo do espectáculo, era o mundo de Júlio de Sousa, seja como inspiração, como vivência, ou como atitude perante a vida. Artista multiforme na expressão artística, com exposições quase anuais, foi um artista admirado no seu tempo e injustamente ignorado depois.
Das suas
criações, as esculturas de barros e de trapos foram certamente as que maior
atracão atraíram. Já em 1937 (7/2 in "O Diabo"), Nogueira de Brito
tinha chamado a atenção para estas esculturas: Todos os anos nos visitam esses simpáticos «bonequinhos» que Júlio de
Sousa modela airosamente em barro doce. Já nos habituamos a eles e, quando se
adianta a época das exposições de pintura, e não os vemos anunciados, tratamos
de inquirir do motivo porque nos fazem ausência. Surgem-nos, agora, os
«bonequinhos» alegres no seu comentário a figuras conhecidas, principalmente
gente teatral. Júlio de Sousa afeiçoou o barro ao critério das suas mãos
caprichosas e da sua ideia inquieta.
Diante de nós passa uma galeria de tipos
minúsculos, muitos porque são grandes na Arte, nem pelas dimensões se tornam
mais pequenos… O artista surpreende-os, de bom humor, na sua vida interior, nas
suas actitudes para o Mundo, e não poupando defeitos e não procurando
adulações, fá-los «mexer», vibrar, falar… Não sei se os escultorizados pela mão
nervosa de Júlio de Sousa se darão por contentes daquela exteriorização, onde,
por vezes, passam beliscões comprometedores, arrepios de troça ! Mas eles são
assim mesmo, embora se não vejam, se não sintam como o barrista os deitou cá
para fora. O escôpro do artista é, no entanto, compassivo, correcto, piedoso. O
que é, porventura pouco lisongeiro a caracteres e a temperamentos adoça-se na
ternura com que a reprodução é feita. A família dos bastidores, tão vária, tão
amalgamada de expressão e de feitio, encontra no cinzel de Júlio de Sousa uma
particular estima. Quando vi, interessado, a exposição que faz agora Júlio de
Sousa, e em que me dominou a atenção a sua «bonecada» tive a impressão de que o
artista passa os dias a as noites olhando os próximos a descortinar
fisionomias, gesto a movimentos, atitudes. E nada escapa ao seu olhar
perscrutador e nada foge ao seu cordealísmo satirismo.
Em
Agora, no átrio do Teatro Nacional, Júlio
de Sousa presenteia-nos com outra modalidade do seu engenho: os «bonecos de
trapo». O artista arrostou com uma enorme responsabilidade. O «boneco de trapo»
pertence à chamada arte popular e desempenha, por vezes, funções nos domínios
da etnografia e no folclore. Ultimamente, na Exposição do Mundo Português,
tivemos ocasião de admirar a «arte de vestir» em bonecos representativos do
Portugal pitoresco, observando ao mesmo tempo, o gosto e a elegância das
respectivas indumentárias. Júlio para vencer, teria de encarar este problema de
confronto - nem sempre admissível para o espírito dos artistas.
Como se saíu Júlio de Sousa do seu
empreendimento artístico ? Parece-nos que da melhor maneira. Os seus «bonecos
de trapos» não são modelos para os «costumiers», porque são pujantes
demonstrações plásticas, em que a forma caricatural se casa bem com a
interpretação psicológica. Os seus «bonecos» são, por isso, admiráveis
figurinos morais de cada um dos caricaturados, observados através de uma rica
modelação escultórica, a elegância do perfil, a minúcia peculiar e a linha de
indumentária. No mesmo ambiente, Júlio concentra estes múltiplos pormenores.
/…/ Os «bonecos de trapos» de Júlio, bem
pode dizer-se são notáveis criações de um grande caricaturista que modela com
humor e critica com graciosa elegância.
João da Ega,
in "Acção" de 2/4/1942 apelida-o de Artista raro, em que se entrechocam e cruzam as tendências mais
diversas e os caminhos interiores mais antagónicos. Os seus bonecos de trapo
são, decerto, caricaturas - mas, sendo caricaturas não têm «apenas» a deformação
caricatural que estaria na base e na essência da sua razão-de-ser. Nada disso.
Júlio é um poeta. Até quando faz caricaturas de trapos, Júlio faz poesia…
A Vida Mundial
Ilustrada (de 6/5/1943) concede-lhe duas páginas, com o título "Júlio de
Sousa a Alma dos Bonecos" -
Adivinha-se uma sensibilidade diferente nos dedos que modelam estes bonecos: um
tato apurado de artista que escreve tragédias e se ri delas, até as
ridicularizar; um Charlot de espátula, a construir poemas - é o que é este
Júlio de Sousa quando se vêem os seus bonecos - dá vontade de os escalpelizar,
para lhes encontrar o coração a bater, o sangue a jorrar e a alma
imaterializada, para lá dos trapos e do barro de que são feitos…
/…/ - E os bonecos de pano ?
- Comecei há coisa de três anos. De pequeno
sempre achei maravilhosas as bonecas de trapo que se vendiam nas capelistas.
Mas digo-lhe francamente: antes da minha exposição de bonecos de trapo, no
Nacional, senti um certo medo do meio. Aquilo tudo, que eu tão bem sentia,
conseguiria ser compreendido pelo público ? Afinal, parece que todos gostaram…
Júlio é um caso curioso nas artes, já que jogando no tradicionalismo nacional de fatalidade, de fado, consegue criar uma obra original de humor. Da sua tristeza faz sátira, da sua frustração de costureiro, faz caricaturas de trapos, da impossibilidade de ser escultura faz figurinhas de barro… tendo como pano de fundo sempre o teatro, ou a teatralidade da vida.
O teatro, desde Raphael que tem sido uma temática de inspiração dos caricaturistas, a após o desaparecimento de Amarelhe, diversos artistas tentam ocupar o seu lugar, como o Pacheco, Fred Santana, Manuel Santana, Fernando Bento, Jorge Rosa…
Este último
apresenta-se em força este ano no Instituto de Alta Cultura Italiana, com uma
exposição de magníficas caricaturas, que a crítica do Século Ilustrado
descreve: Em pinceladas de colorido
harmonioso Jorge Rosa sabe dar-nos com fidelidade assombrosa não só a expressão
fisionómica - que por ser reflexo duma exteriorização de sentimentos tem o seu
quê de análise psíquica - mas também a reprodução exacta de atitudes e gestos
característicos, produto de extraordinário espírito de observação.
Se uns
triunfam, outros desaparecem, e muitos são os mestres da caricatura que neste
virar da década nos abandonam. A 10 de Agosto deste ano foi a vez de Luís
Filipe, um dos introdutores do modernismo
/…/ Apesar do acolhimento sorridente que tiveram outrora as ilustrações zombeteiras de Luís Filipe, pondo em foco casos e tipos, com vivacidade, com graça e sedutora veia cómica, a sua figura inconfundível está longe dos fulgores da popularidade. Não tem tido, pelos seus contemporâneos sequer, o bem merecido preito de consagração.
Estando em maré de desaparecimento de humoristas, quase como testemunho fatídico de um país, de um mundo sem humor, e sem espaço para a irreverência, o Diário Popular de 29/10 testemunha-nos o desaparecimento de Albuquerque. Diz a nota necrológica: José Ferreira de Albuquerque morre ainda novo, apenas com 48 anos. /…/ Veio muito cedo para os jornais: em 1916, quando tinha pouco mais do que 15 anos. Os primeiros jornais em que prestou o seu concurso foram o «Século» e «A Época», presentemente «A Voz». O nosso estimado camarada, revelara desde muito novo apreciáveis aptidões para o desenho e foi na secção de gravura que se iniciaram os seus passos na imprensa. Em 1919 entrou para o «Diário de Notícias» e ali começou a sua vida de repórter. No «Diário Popular» começou como caricaturista e cronista taurino, passando mais tarde para a redacção…
38th Aydın Doğan International Cartoon Competition 2022
The Aydın Doğan International Cartoon Competition is organized every year in Turkey by the Aydın Doğan Foundation.
The competition is open to professional and
amateur cartoonists from all over the world.
Deadline: 28/2/2022
You can participate in this competition with
max 8 works.
High resolution jpf, tiff, png
One cartoon that will be selected among the cartoons that will be sent in the “Empowered Girls, Empowered Futures” category will receive a special award worth of 8.000 US dollars.
Participation Rules
1. Participants can select any theme.
2. By completing the participation form, the
contestant beforehand declares and accepts that he/she is the author of his/her
cartoon(s) to be submitted to the competition; that he/she grants license in
form of non-exclusive simple license to Aydın Doğan Foundation without any
limitations on location, time period and number including assignment to third
parties in relation to the usage rights of financial rights such as processing,
duplication, distribution, representation, indication and transmission to the
public via audio and/or visual means as defined under the provisions of the
Articles 21-25 of the Law No. 5846 on Turkish Intellectual and Artistic Works;
and that he/she grants power to use the moral rights to Aydın Doğan Foundation,
which are obligatory for the use of the licensed financial rights as set forth
in Law No. 5846 on Turkish Intellectual and Artistic Works, and that he/she
gives consent to Aydın Doğan Foundation to exhibit such cartoon(s), to keep
them in its archives, to duplicate and publish them on the Internet or through
other media and to use them in any other way without any limitations.
3. Where the cartoon(s) to be submitted to the
competition wins a rank and/or a prize; the contestant beforehand declares and
accepts that he/she is the author of his/her rank and/or prize-winning
cartoon(s) and that he/she transfers ownership of the cartoon, submitted to the
competition, to Aydın Doğan Foundation; that he/she transfers the financial
rights such as processing, duplication, distribution, representation,
indication and transmission to the public via audio and/or visual means he/she
holds over the cartoon(s) to Aydın Doğan Foundation without any limitations on
location, time period and number including assignment to third parties under
the provisions of the Articles 21-25 of the Law No. 5846 on Turkish
Intellectual and Artistic Work; and that he/she grants power to use the moral
rights to Aydın Doğan Foundation, which are obligatory for the use of the
licensed financial rights as set forth in Law No. 5846 on Turkish Intellectual
and Artistic Works; that he/she gives consent to Aydın Doğan Foundation to
exhibit such cartoon(s), to keep them in its archives, to publish them on the
Internet or through other media and to use them in any other way without any
limitations; that he/she does not have any right of disposition over the
financial rights subject to transfer and thus will not enter into any transactions
with third parties in relation to transferred financial rights.
4. The Participant hereby accepts and declares
that the cartoon submitted for the competition is an original work, and that
there is no right arising from Law No. 5846 on Turkish Intellectual and
Artistic Works on the cartoon belonging to any third party and if any, that
permission is obtained with regards to such rights, and in case a third party
claims a right on the cartoon submitted and Aydın Doğan Foundation is obliged
to pay any compensation or any other amount under whatsoever name due to the
use of such cartoon, that he/she will pay 2 times of this amount to Aydın Doğan
Foundation as a penal clause, and also that the award given to the participant
will be taken back.
AWARDS
- “Empowered Girls, Empowered Futures” Award:
8,000 USD
- Winner: 8,000 USD and the Aydın Doğan
Foundation Winner Award
- First Runner up: 3,500 USD and the Aydın
Doğan Foundation First Runner up Award
- Second runner up: 1,500 USD and the Aydın
Doğan Foundation Second Runner up Award
- Success Award: 500 USD and the Aydın Doğan
Foundation Success Award
Criterias
- The cartoons which have been sent to the
Aydın Doğan International Cartoon Competition in previous years, will not be
reevaluated for this year’s competition.
- The uploaded cartoons must be in high
resolutions for printing purposes.
- Jury members cannot participate in the
competition in the year they act as a jury member.
Our mailing address is:
Aydın Doğan Vakfı
Aydın Doğan Vakfı Burhaniye Mahallesi
Kısıklı Caddesi No:65 Beylerbeyi Üsküdar
İstanbul 34676
Turkey
For more information click here.
Sunday, January 02, 2022
1st International Cartoon & Caricature Contest on Zakariya Razi 2022
The Contest At a Glance
Who can participate?
Both professional and
non-professional cartoonists above the age of 12 are welcome to participate in
this contest.
Deadline
The last date for
submissions of cartoons/ artwork is 30th April, 2022.
Rules & Regulations
1\ Participation
• Both professional
and non-professional cartoonists are welcome to participate in this contest.
• The competition is
open to all individuals aged over 12 * (Corrigendum)
2\ Entries
• Works must be
originals.All graphic techniques are allowed.
• Works may be
black & white or colored.
• Each entry
should include a covering letter with the cartoonist’s full name,postal
address, contact no, and E-Mail ID.
• Please mention
the artist’s name and country with the artwork.
• The digital
works have to be sent in JPEG format with a minimum of resolution of 300 dpi
(2480 x 3543 pixels).
• The cartoons
are to be drawn in A4 format.
(maximum size of 3 MB
per cartoon) for digital cartoons.
• Number of
entries per contestant maximum three.
• Cartoons sent
by post need to have the name and address of the cartoonist on the back-side of
each cartoon.
• The original
versions of the cartoons will be accepted.
• The organizer
(RAZI MUSEUM) cannot be held. responsible for lost or damaged cartoons during
the shipment.
• Works should
not be awarded at other festivals.
• Works must not
be older than one year.
• The Razi
Prizes will be taxed according to legislation.
• The postal address
for sending the selected works. will be announced after the completion of the
museum building.
• All rights to the
works created and submitted to the festival will go to the Razi museum.
• Submitted works
should not be displayed anywhere and are only allowed to be published in the
Razi Museum and Razi Mobile Exhibitions.
• The works are
published in the museum’s year-end book and sent to major museums around the
world.
• People who submit
works and resumes at festivals are given the priority of collaborating with the
Razi Prize.
• People
participating in the annual festivals as collaborators have the chance to work
with the museum.
• For example,
these people have the priority of receiving a museum card as a collaborating
artist.
At the discretion of
the museum, according to the need of the Razi Prize, works of art are ordered
to be created and purchased from them.
• Participants in
each course will be invited to the Museum’s raffle for the workshop, along with
accommodation and catering.
• The final decision
is with the museum and no objections will be accepted.
• We invite you to
participate in the annual events and pay tribute to the valuable services of
the great scientist Zakaria Razi by creating works.
Razi has taken useful
steps for humanity and the world owes it to him
Razi was a capable
and dynamic artist and served the world and humanity honestly and
unconditionally with a high artistic spirit.
3\ Deadline
Deadline for
submission of Cartoons / Art work is 30th April 2022.
Cartoons must be sent
to: Festivalrazi@gmail.com
4\ Disclaimer
• The content,
thoughts and views expressed in the creatives / illustrations will be sole
responsibility of the participating Artists.
RAZI MUSEUM will not be held responsible for any content, views expressed by
the artists in the creatives / illustrations developed.
• By entering the
contest, each entrant agrees to abide by these rules.
Publication Rights
Property rights –
works will become the property of the organizer (Razi Museum) & (Razi
Prize) or theme sponsor. Further the cartoonist provides Royalty- free and
license to publish and publicly display the entries (Whether winning or not
winning an award) for purposes.
• By entering the
competition, the cartoonist represents and warrants that the work is an
original work of the cartoonist and does not infringe on the rights of any
third parties.
• All selected works
for exhibition may be used by the organizers to promote the contest .
• Submitted works
will become the property of the organizer( Razi Museum)
Jury
• Decisions made by
the jury cannot be challenged.
• No correspondence
with the jury will be allowed on their decisions.
Awards
The 10 selected
people will receive an honorary diploma from the Razi Museum.
An exhibition of the
selected works will take place in the gallery.
please join
www.instagram.com/razifestival