Saturday, March 12, 2022
Recordo risoño de Casares por SIRO Lopez (In voz de Galicia)
O Rei das Sobremesas. Así, con maiúsculas, defíneo Siro, nesta particular homenaxe na que lembra o que máis lle gustaba ao escritor: «Falar, rir e facer rir»
Carlos Casares escribía
de marabilla, pero custáballe poñerse a facelo. Era un chisco preguiceiro e el
recoñecíao, mesmo por escrito. Nun dos artigos que publicou en La Voz de
Galicia di: «O outro día, para aproveitar
estas primeiras calores de marzo, senteime nunha terraza coa intención de beber
unha cervexa fresca e practicar durante unha horiña a doce vagancia de non
facer nada. Gústame ver pasar a xente, imaxinar a historia que se esconde
detrás de cada rostro e practicar en solitario o cotilleo inocente de furgar
por pura vía de hipótesis na vida dos demais».
Imaxinar, argallar, crear.
Iso facía por simple divertimento Carlos Casares e despois, cando tiña a
invención construída e tinguida coa cor inefable do humor, contábaa; porque o
que de verdade gustaba a Casares era falar, rir e facer rir. E conseguíao sen
esforzo, que ninguén coma el podía crear un ambiente tan cordial e ledo, sobre
todo, nas sobremesas. Era o Rei das Sobremesas e sabíao, e exercía como tal,
dentro e fóra de Galicia.
Para min, o risco máis
evidente na personalidade de Carlos Casares era a sensibilidade humorística; e
nesta terra en que os humoristas nacen coma os cogomelos, el foi o máis
completo que coñecín. Nas conversas entre amigos facía «comicidade» sobre
calquera cousa e en calquera momento; porque cada comentario, cada pequeno
suceso recordábanlle outro anterior, unha anécdota, unha vivencia festiva e
relacionábaos con graza incomparable no dicir e contar. Porén, nos artigos de
La Voz gustáballe facer «humorismo» —esa forma de humor que nos divirte e nos
emociona a un tempo—. Non pode estrañar o éxito daquel espazo porque cada
artigo era unha pequena xoia literaria e moitos preciosas leccións de
humorismo. O lector ría nos primeiros parágrafos, sorprendíase con algo
inesperado nun parágrafo intermedio e remataba conmovido ao ler o último.
Un creador fortemente satírico
Pero en Casares había
aínda outro humorista máis, porque tiña unha percepción especial para
captar o lado ridículo da xente, mesmo das persoas que respectaba, quería e
admiraba; e ante elas non seguía ao humorista francés Joubert, que dicía:
«Cando teño un amigo torto, míroo de perfil». Casares non. Casares ollábao de
fronte e podíase transformar nun creador fortemente satírico. Daquela, véndoo
tan pechado de barba, coas cellas e as orellas cheas de pelos, rindo cos dentes
apertados e os ollos achinados, era a imaxe perfecta dun trasno temible e
burlón. Si, Carlos era burlón e podía ser temible porque describía as
situacións ridículas con tanta graza que provocaba a hilaridade da audiencia; e
se o protagonista da anécdota non posuía sentido do humor abondo, se non era
quen de rir de si mesmo e de participar nas risas alleas, alporizábase e
protestaba. Entón, era cousa de ver como Casares ría polo baixo, con risa
xorda, bronquial, que chegaba a soar coma un motor ao ralentí baixo unha grosa
carcasa.
Poñía como exemplo de
fabulador ao queridísimo Basilio Losada, pero tamén el fabulaba. Un día
díxome que aquel personaxe chepudo, coas gafas na punta do nariz, das viñetas
de Forges, era o cuñado. El coñecérao porque llo presentara Forges e era
cuspidiño. Anos despois, nunha cea con Forges pregunteille se o personaxe das
viñetas era o seu cuñado e, sorprendido, respondeume que non. Pois o Carlos
cascárame aquela trola, a saber por que.
E el, tiña sentido do
humor para rir de si mesmo? Tiña e daba probas. En 1972, poucos meses
despois de casar con Kristina Berg, viñeron pasar uns días a miña casa en
Ferrol e cando saïamos a pasear a xente paraba a miralos porque formaban unha
parella pouco común. Kristina alta, belísima, coa
cabeleira loira; Carlos pequeno, moreno, calzando
zocos que máis tarde terían éxito entre o persoal sanitario. Dicía que os
levaba por cómodos, pero coido que a verdadeira razón estaba en aparentar algo
máis alto. Aínda así, Kristina adoitaba botarlle a man polo lombo, ollalo de
arriba a abaixo e dicirlle cun acento graciosísimo: «Como che vai, Casares?» Riamos todos e Casares ría tamén, tan
divertido coma nós. Houbo un tempo en que o nacionalismo radical acordou
mostrarse agresivo co moderado, e a Carlos interrompeulle unha conferencia un
escritor novel. Cando oíu os berros daquel individuo ás súas costas, Carlos,
que non tiña nada de covarde, saíu correndo como unha lebre. Despois contábao entre
risas e xustificaba a fuxida dicindo que coidara que era un tolo.
A
crenza do cuco
O 4 de maio de 1994
publicou en La Voz de Galicia un artigo titulado Chegou o cuco, no que
dicía: «Onte pola mañá cedo, cando aínda
non saltara da cama para empezar os traballos do día, unha alegría primaveral
encheume de súpeto o corazón: oín por fin o canto do cuco, que estaba esperando
desde hai tempo e que por segundo ano consecutivo chegou con atraso. En canto o
escoitei, corrín ata a ventá do cuarto, abrina de par en par e deixei que
entrasen xuntos na casa o canto do paxaro e máis o sol. O senvergonza cantaba
con forza, agachado e clandestino entre as árbores dun bosque próximo.
A
alegría de escoitalo viuse agrandada ademais porque hai unha crenza que asegura
que quen escoite o cuco en xaxún vivirá moitos anos. Naturalmente, tomei o
almorzo con gusto e con calma, sentado no porche, sen máis preocupación que a
de atopar unha postura cómoda e deixarme levar contemplando a paisaxe».
Aquela crenza que
alegrou a mañá de Carlos Casares era falsa porque morreu pouco despois, con 60
anos; cando tanto lle quedaba por facer, cando Galicia o necesitaba tanto. Ao
recordalo no cabodano do seu pasamento, quixen facelo comentando a faciana máis
engaiolante do amigo con quen tantas veces rin a dúo.