Tuesday, August 03, 2021
«História da Arte da Caricatura de Imprensa em Portugal - 1947» Por Osvaldo Macedo de Sousa
1947
A exposição de Roberto Santos - escreve José Augusto França, in "Horizonte" de Junho 1947 - nos Restauradores, é, exageradamente até, aquilo que entre nós se classifica de «Popular». Popular no sentido de baixa exploração dos instintos daquela gente a que se destina e de lisonjeamento da sua incultura.
São perto de 100 desenhos aguarelados, duma
franca pornografia revisteira com um ou outro toque de grosseira galanteria e
que chegam até à obscenidade (nº88). Trata-se daquelas "obras" de
inclassificável gosto que alguns indivíduos não resistem à imbecilidade de
fazer mas que é uso (de boa decência pública) mostrar apenas clandestinamente
aos amigos da mesma espécie.
Meia dúzia de «ceguinhos» e de «mulheres
perdidas» compõem a nota imprescindível de sentimentalidade rasteira.
Quanto à aparência plástica da «obra» - não
valerá a pena falar na repetição de efeitos banais, nem, por exemplo, no
amassamento das caras das figuras.
E, para acabar a notícia, que se mencione
só, tristemente e sem mais comentários, as centenas de pessoas que passaram
pela exposição, que gostaram e que levaram lá os filhos e as filhas. Ah ! E
também muitos velhotes brejeiros e usados.
Mas quem é este Roberto Santos, que apesar de não ser apreciado por este crítico ligado às vanguardas, não passa despercebido, não é ignorado, antes merece referência num jornal da intelectualidade moderna de então ? Com um bom domínio do desenho e da cor, era académico na técnica, razão pela qual era mal visto pelos jovens vanguardistas. Apesar desse decorativismo técnico, conseguia pela irreverência humorística sobressair do leque dos artistas que dominavam os salões das Primaveras e Invernos do contentamento da sociedade de então. Por outro lado ele éra pintor, na essência da palavra, pois, segundo palavras de Luís de Oliveira Guimarães, ele pintava o que lhe encomendavam, seja uma parede, um prédio, como um quadro, um cenário, uma decoração de stand ou pavilhão, uma montra… Era um topo a tudo, já que a sobrevivência não era fácil, mesmo para um artista «Popular».
Nascido em Lisboa (1893/1955), realizou exposições não só em Portugal (1925, 1926, 1945, 46, 47, 49, 50, 54, 55) como em Angola, Moçambique e África do Sul. Publicou no "ABC a Rir", no "Primeiro de Janeiro"… O seu lema, como escreve nos seus "catálogos", O Humorismo é um Dom que deus concedeu a alguns, portanto instransmissível, mas transformado em quadros é vendável e… "Disso é que eu gosto"…
O seu humor era assumidamente popular, não no sentido pitoresco e erótico de Stuart, mas revisteiro, explorando a ilustração erótica art-deco que vendia as revistas como o "NewYorker", como vencerá no "Playboy"… Contudo com um humor mais nacional, mais terra a terra. Tudo isto não desmerece, num país cinzento, clerical, campónio, antes é uma lufada de ar fresco, que o público sabia apreciar como um elixir de liberdade.
O que se conhece publicado na imprensa, é muito ligeiro, mais ilustração de ditados, de frases, que irreverência humorística. Do que eu conheço de originais (que não são os mesmos que José Augusto França viu na exposição), para além da beleza de construção, ligado naturalmente a um naturalismo arredondado em deco, existe uma fantasia esplendorosa de ironia erótica, muitas das vezes sintetizada essencialmente na legenda, como "O rapto da Sabidas", "Sinfonia Incompleta", "A Esquina do Pecado", "E demos de comer a um milhão de Portugueses", "A beata"… Hoje, a maior parte do erotismo, da brejeirice parece-nos saloia, inócua, mas compreendo que naqueles tempos fazia amigos e inimigos…
O que disseram
os outros contemporâneos dele ? O "Primeiro de Janeiro", a 14/5/46
escreverá - Pintor de classe, praticando
com talento várias modalidades da sua arte, Roberto dos Santos é, também ,
psicólogo profundo e humorista moderno. /…/ Impecável no desenho, muito
equilibrado na distribuição de valores, todas as suas composições, «manchadas»
em tonalidades justas e em primorosos efeitos, são perfeitas de acabamento. /…/
A sua colecção de desenhos de recorte parisiense, polvilhados da graça
maliciosa do boulevard, constitue um esplêndido documentário de filosofia
desempoeirada na análise atenta, minuciosa e profunda a costumes e ridículos
sociais. Algumas charges, harmonizando o sabor clássico à técnica moderna,
valem como ilustrações atraentes de categorizados magazines…
O Sempre Fixe
de 49, pela pena de Octávio Sérgio, refere a sua exposição no Porto, por esta Páscoa de 1949, Roberto dos Santos é
senhor exposto numa galeria da Rua de Magalhães Lemos, e é mais visitado do que
as Igrejas cá do burgo.
O público delira com o humorismo dos seus
quadros e admira o seu impecável estilo parisiense, do Paris de 1900, através
de aguarelas e gouaches com requintes e prodígios de perícia e «savoir faire»…
Claro que os pintores à vara larga não
gostam, mas o público vê, admira e paga, que é o importante.
Aquilo não é uma exposição ! Parece uma
romaria !
Em 1950, o
texto do catálogo é da responsabilidade de Luís de Oliveira Guimarães, que nos
reporta a sua perspectiva: Uma tarde
destas, descia eu o Chiado, quando encontrei Roberto Santos que subia. Paramos
a conversar e, entre outras coisas que ele me disse, disse-me que ia fazer uma
nova exposição. regosijei-me com o facto, porque Roberto Santos, festejado
humorista da galanteria e do colorido é, no seu género, um artista
inconfundível cujas exposições obtêm sempre, aliás justissimamente, o melhor
êxito. Foi então, perante o meu regozijo, que, de repente, Roberto Santos,
franzindo o nariz, me desfechou à queima roupa:
- Sabe ? deixei de pintar humorismo; agora
só pinto tragédias. A minha exposição - Você verá - já não é uma parada de
sorrisos: é um vale de lágrimas…
- Palavra de honra ?
- Palavra.
- Homem, dê cá um abraço. Nunca um
humorista ri melhor do que quando chora !
Quem entrar nesta exposição de Roberto
Santos, habituado aos seus quadros galantes, prodígios de graça e
transparência, poderá sentir, ao primeiro golpe de vista, uma inesperada
impressão. Na verdade, o que nele era claridade tornou-se melancolia; o que
nele era verve tornou-se espírito filosófico.
A segurança dos processos mantém-se mas a
sugestão dos temas mudou. Entretanto o humorista persiste, e é isso que
importa, especialmente notar. O humorismo não exclui o sentimento. Há quem diga
até que os verdadeiros humoristas são, no fundo, as pessoas mais sentimentais
deste mundo.
Ao Roberto Santos gracioso sucedeu (resta
saber porquanto tempo) um Roberto Santos sentimental, mas nem por isso, ou
talvez por isso mesmo, menos estruturalmente humorista. O humorismo não é uma
acomodação: é uma reacção. Roberto santos reagiu agora perante o fait-divers da
existência, duma maneira diferente daquela a que nos havia habituado. Mais
pungente ? Sem dúvida. Mas ainda mais humana…
A 4 de
Janeiro, o jornal "O Sol" noticia a morte do Prof. Abel Salazar: Morreu em Lisboa e ficou sepultado no
cemitério do Prado Repouso, no Porto, o Professor Doutor Abel Salazar. Talento
pluriforme, em todos os seus trabalhos, repartidos por inúmeras actividades,
deixou indelevelmente impresso o selo do génio. Foi, sobretudo, como
histologista que o seu nome alcançou projecção mundial, sendo as suas teorias
adoptadas
Toda a Imprensa portuguesa traçou com emoção o perfil de Abel Salazar, como homem de coração e como homem de génio, classificando a sua morte como «perda nacional !»: poucas vezes estas palavras têm sido empregadas com tanta propriedade !
Este grande pensador, cientista, artísta plástico inovador, pela sua curiosidade, pela sua irreverência, e pelo seu espírito "neo-realista" naturalmente passou pelo desenho satírico, seja no testemunho/denúncia das misérias humanas, seja pela escalpelização dos rostos de amigos. Na imprensa, onde publicou pouco, cegou a usar o pseudónimo de Kaiser.
Outro grande
artista que desaparece este ano é Arnaldo Ressano Garcia, que o Diário de
Lisboa de 7/7/1948 descreve desta forma: Era
das mais interessantes personalidades do nosso tempo, de ontem e de hoje, a do
Eng. Arnaldo Ressano Garcia. Nele se concentravam virtudes e méritos que é
difícil ver reunidos num único homem.: carácter, talento, vivacidade, fino
espírito, sabedoria, bondade, independência, mesmo uma certa irreverência, que
a idade atenuava mas não eliminou.
Filho do conselheiro engº Frederico Ressano
Garcia, estadista e notável figura portuguesa - Arnaldo teve uma admirável
preparação escolar e técnica na Politécnica e na Escola de Guerra, o que o
guindou, sem favor, ao professorado naqueles estabelecimentos de ensino
superior, e, depois, na Escola de Belas Artes e na Faculdade de Ciências. Mas
durante três dezenas de anos em que exerceu a magistratura do ensino, Ressano
Garcia manteve a sua alegria espiritual de escolar, aparentemente austero.
Artista de profundidade, caricaturista,
interessou-se pelo teatro, pelo cinema, pela literatura; escreveu obras de
valor técnico e crítico, fez conferências, passou pela polémica com elegância,
como passara pela cátedra com altanaria. Dedicou-se também ao desporto, como um
forte esgrimista.
Respeitado e estimado a um tempo - o que
nem sempre acontece - foi vogal da Junta Nacional de Educação.
Morre com 67 anos um homem que honrou o seu
tempo e o nome dos seus maiores.
Desaparece também este ano o jornal "A Bomba", com pouco mais de um ano de publicação. Desaparece sem grandes palavras, apenas com um editorial que diz ver ensombrado o seu futuro. Quem não desaparece são as "Emissões Bomba", as quais entretanto tinham integrado no seu elenco a dupla Ruy e Puga, os quais após a saída, ainda durante este ano dos fundadores, assumirão o controle das emissões. Rui Andrade, Manuel Puga, Ferro Rodrigues e José Andrade entretando transformarão as Emissões Bomba em Parodiantes de Lisboa, com o programa "Parada da Paródia", mas essa já é outra história.
Monday, August 02, 2021
41st International Nasreddin Hodja Cartoon Contest in Turkey
The Conditions:
- The subject of the Competition is free.
- The caricatures shall unconditionally be original drawing.
- The cartoons to be sent to the contest must be drawn in 2021.
- The Competition is open to caricaturists from all ower the
world.
- The caricatures must not be awarded by another Competition.
- The caricaturists can participate at the Competition maximum
with three caricatures.
- The dimensions of caricatures shall be in A4 or A3 size.
- The caricaturists have to write in their names and surnames,
address, telephone number and their countries on the back of their works of
art, and their CV’s (curriculum vitae) have to be added to their caricatures.
- The caricatures shall be delivered to the given address at the
latest October 31, 2021.
- The results shall be announced on November 9, 2021.
- All caricatures send to the Contest shall be kept the
Cartoonists Association in the Istanbul Metropolitan Municipality Cartoon and
Humor Center.
- The jury will choose the caricatures which will be included in
the Album and the caricatures which will be exhibited, Then the Album of the
Competition will be published.
- The Album of the Competition will be send to the caricaturists of whom
works of art exhibited and included in the Album. The caricaturists
participated at the Competition shall be regarded as accepted all the
conditions of the Competition.
- The person participating in the competition accepts that they will be
transferring the intellectual rights of each work they sent to the Cartoonists
Association, Accordingly, Cartoonist Association will have the rights, includes
but not limited to, the rights to reproduce, disseminate and process the
cartoons participating in the competition, Cartoonist Association can also use
these rights through third parties.
THE PRIZES Grand
Prize:
5000 $ / Honour Prizes (5): 1000 $
Special Prizes: Special Prizes offered by various establishments,
associations, newspapers, art magazines, syndicates and agencies.
ADDRESS: 41th INTERNATIONAL NASREDDIN HODJA CARTOON CONTEST
KARİKATÜRCÜLER DERNEĞİ, ANKARA TEMSİLCİLİĞİ
Meşrutiyet Cad. Konur Sk. No: 31/4 Kat: 2 Kızılay 06420 ÇANKAYA -
ANKARA / TURKEY
5th Artoonist international Seasonal Festival-Summer 2021 - Iran
The world laughs after this Introduction: Humorous language is a
special kind of speech in the form of an image or text that re-reads the
functional processes of a society in another form. Humor more than trying to
make people laugh; it try to surprise, regret, thinking andcontemplation. The
visual arts have also tried not to be empty of the element of humor by trapping
the lines and shapes in the framing of an image. This image profile, sometimes
in the form of cartoons, sometimes caricature, sometimes photos and sometimes
in the form of posters, has been able to perpetuate pure and memorable framing
of people over time. Just as these picture frames of society make the audience
stand in front of an image, laugh, cry, and fly with it to the depths of their
minds. The existence of a range of visual humor in different formats enable the
artists from all around the world to depict the ignorance of a society in
different forms with their creative view of people's daily lives; Ignorance
that answers unanswered questions of people's minds.
The Artoonist International Seasonal Festival is a popular festival
formed by the policies of a number of prominent cartoonists, photographers and
graphic artists from around the world. This festival has tried to review and
criticize the various events and happenings of the world in three form of
cartoons, news and press humorous posters and posters from the world artist’s
point of view. At the end of all four seasons, the festival tries to sell the
selected works of the artists of the past year in an annual world exhibition in
different countries, in coordination and agreement with the owners of the
works.
Unlike many traditional international festivals, this event makes it
the original selected works to be sold with the artist's signature and the
cycle of art economics, which has been neglected so far in the form of
cartoons, photos and posters, to be formed, and artists in these fields of art
as well. Painters should make a profit from selling their works. It is worth
mentioning that in addition to the works of selected artists, the works of the
judges of each period will be offered for sale at the annual World Artist
Exhibition.
Davoud YARAHMADI
President of the festival
Subject: • Free • World politicians
Festival Awards: 5 people selected in each section (cartoons, posters
and photos): The gold medal of the festival will be awarded along with the
printed catalog of the festival.
General conditions:
• To participate in the festival, you must fill in the entry form
• Number of works: 5 works
• Template: color and black and white
• Size of works: A3, 300DPI, JPEG, and RGB format
• Deadline: 30 September 2021
• Judging works: 10 October 2021
artoonist.ir@gmail.com
• The original of the selected works will be displayed for sale in an
annual exhibition in coordination with the owners of the works during one year.
• The sale of works will also include the works of the judges of the
previous year.
• All works that make it to the exhibition will be given a certificate
of attendance.
• An electronic catalog will be sent to all selected entrants to the
exhibition.
• The festival is allowed to use the works submitted to the festival in
the form of books, postcards, posters and for all examples of advertising.
• Participating in the festival means accepting all the rules of the
festival.
More details about the photo section:
• The subject of the photos must be humor.
• Humor theme can include; Everyday life and activities, behaviors of
politicians, war, street protests, etc.
• All photos must have accurate captions in English.
• The main content of the image should not change with different
editing and processing of the image.
More details about the poster section:
• The subject of the posters must be humor.
• Humor theme can include; be daily life and activities, behaviors of
politicians, war, street protests, children and adults.
• Printed and published posters with the theme of humor can participate
in this festival.
Posters should be written in English if they need explanation.
Cartoon & Caricature Exhibition "Sustainable Environment" in Turkey
The Faculty of Art and Design at Izmir Katip Celebi University is pleased to announce a new exhibition: Cartoon & Caricature Exhibition on September 24-27, at the IKCU Art Gallery, Izmir, Turkey. The aim of the exhibition is to connect the cultural uniqueness of various countries in the world through typographic work.
The exhibition will feature artworks that convey messages, text-based
art, and visual communication arts. We wish to invite visual artists to submit
their artworks of various media such as graphic design, drawings, illustrations,
printmaking, cartooning and graffiti, Infographic, photographs, video & new
media art, and mixed media.
The works submitted to the competition may be prepared as original drawings,
digital printings or computer printouts, The drawing technique is open-ended.
- The festival is opened foreveryone regardless of nationality,
sex, or profession, over 18 years of age.
- This cartoon exhibition can be participated by all kinds of
artists, designers who work in type to create a diverse exhibition with a wide
cross-section of works.
- Topic "Sustainable Environment".
- All work must be the original work of exhibitor, No photographs
unless part of mixed medium work.
- Artists who intend to participate in the exhibition have to send their
work visual by using the Online Application Form.
- Deadline: September 15, 2021
- The exhibition applications will be accepted or rejected
according to the evaluation of the “Art Committee”.
- The committee will assess works by considering criteria such as
contemporary interpretation, material knowledge, technique/practice, subject
and visual balance/aesthetic.
- The dimensions of the design should be 21 X 29,7 cm (A4).
- Originals of designs, In CMYK mode, fonts will be converted and
saved JPEG format at least 300 dpi resolution (10MB maximum size).
- Each artist may submit a maximum of 3 pieces of the original
artwork.
- Due to space limitations, not all pieces are guaranteed to be
hung.
- Sponsor should not be used for poster design, logo or visuals
for commercial purposes.
- In addition, it should not contain political symbols and images
that are contrary to human rights and contain sexuality.
- The artists submitted for selection will be able to be printed
in the publication of Izmir Katip Celebi University and in other printed
materials of this organization such as books, catalogs, brochures, postcards,
websites, and posters. All rights for any other publishing except these belong
to the owner of drawing.
- Each participating artist will receive a certificate of
attendance and a digital exhibition catalog.
- The selected works will be covered with a passe-partout for the
exhibition by the organization committee.
- The copyright of the work of the contest remains in each
artists. Artists shall retain all copyrights of any image they submit to the
Art Room Gallery.
- Images will not be resold, exchanged or copied from this site.
- The participation is free of charge.
- All participants shall be sent High-Quality Digitally Print +
Passepartout, Certificate of Attendance, Digital - Exhibition Catalog, and
attendance in the festival program.
- The applicants who complete the application form are deemed to have
accepted all the conditions specified in the specification.
- Exhibition Dates: September 24-27, 2021
2nd International Organ Donation Cartoon Competition in Turkey
Purpose of the Competition: The competition aims to increase social awareness on organ donation at the national and international levels by making use of the power of art.
As it is known, more than 1 million patients around the world and
approximately 26,000 patients in Turkey are waiting for a suitable organ to be
donated to survive through organ transplantation.
It is hoped that more organs can be provided by increasing awareness
about organ donation.
From this point of view, it is aimed to create a positive attitude
change on organ donation, thanks to the original, creative, and striking works
to be designed by the cartoonists.
Conditions: - All amateur and professional world cartoonists can
participate the competition.
- There is no restriction on technique usage.
- A competitor can apply with a maximum of 5 works.
- However, the owner of the works is paid for the work that
deserves the highest award from the works that have been ranked.
- The works that will participate in the competition must be
uploaded by registering on the competition website (www.artcompetitionturkey.org) in A3 size (42 cm x 29, 7 cm), 300 dpi
resolution, four-color (CMYK) model, PDF or JPG (maximum scale) format suitable
for printing.
- Works that the advisory board considers to be the same or
similar or that they belong to another cartoonist will not be evaluated.
- Works that were previously published or exhibited in any
competition can be sent to the competition, provided that they have not
received an award in any national or international competition, If it is
determined that the submitted cartoons have been awarded in any competition
before, the evaluation of the related cartoon will be canceled immediately, If
this situation is determined after the award is won, the candidate agrees and
declares to return the money award he/she has won over the award price
announced in this specification and with the certificate of achievement.
- 120 cartoons (20 of which are substitutes) submitted to the
evaluation of the competition jury and made to the finals will be published on
the website of the competition during this period if there will be an objection
due to the copy or high similarity of the works, the reasons for the objections
will be evaluated by the organizing committee, and if deemed appropriate, the
objected works will be removed from the list, instead, works will be added from
the reserve list. The decision of the Advisory Board will be valid in this
matter, After the date of suspension, the first 100 cartoons that receive
awards will be announced, Objections made after the suspension process will not
be considered.
- Prize payments will be transferred directly to the bank accounts
of the winners until 31.12.2021 at the latest. Bank transfer charges and legal
taxes will be deducted from the prize price. The payments of the artists abroad
will be made in USD, and the payments of the artists in the country will be
paid in TL, taking into account the effective selling rate of the Central Bank
on the announcement date of the competition results.
- The first 100 works that to be awarded and deemed worthy of
exhibition will be published in the catalogue. This catalog will be shipped to
the owners of the works with the counter party payment.
- The award ceremony of the competition and the exhibition of the
first 100 works will be held in the city and address determined by the
Organizing Committee, The jury members and the first 3 artwork owners will be
invited to the award ceremony. Its expenses (plane, train, bus ticket and
accommodation) will be covered by the Turkish Transplant Foundation, However,
due to the Covid-19 pandemic, the ceremony may be postponed or canceled in line
with the decisions of the public authorities.
- First degree relatives of the jury members cannot participate in
the competition.
- If the Organizing Committee deems it necessary, it may change
the competition schedule or cancel the competition at any stage.
- The decisions of Istanbul Medeniyet University Faculty of Art,
Design and Architecture Visual Communication Design Department and Turkish
Transplant Foundation are valid for matters not specified in the competition or
in case of hesitation.
Submission Deadline:October 1, 2021
Awards:
First Prize: 2000 USD and Certificate of Achievement
Second Prize: 1500 USD and Certificate of Achievement
Third prize: 1000 USD and Certificate of Achievement
Honorable Mention: 500 USD and Certificate of Achievement
Honorable Mention: 500 USD and Certificate of Achievement
Honorable Mention: 500 USD and Certificate of Achievement
Kaan Ertem Special Award
Prof. Dr. Arash Pirat Special Award
Sevgi Aydemir Gecegörmez Special Award
Organized by: Turkish Transplant Foundation / Istanbul Medeniyet
University (Faculty of Art, Design and Architecture, Department of Visual
Communication Design)
Contact information: Turkish Transplant Foundation P. 0312 361 55
55
E. cartoon@tonv.org.tr
Istanbul Medeniyet University, Faculty of Art, Design and Architecture,
Department of Visual Communication Design P. 0216 280 2279
E. dogan.arslan@medeniyet.edu.tr